Smiles. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu Smiles. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

Smiles.

Blijf op de hoogte en volg Carla

06 Februari 2013 | Kenia, Mombassa

Op onverklaarbare wijze was mijn weblog verwijderd, zodoende wederom het verloren verhaal.

Zondagochtend 5.30 staan Hermien en ik gespannen bij de Arke balie, zou het weer lukken om de 50 kilo aan extra overbagage gratis of goedkoper mee te krijgen?
Maar nee, deze keer no luck, de dame is onverbiddelijk we moeten met aftrek van 5 kilo de overbagage gewoon betalen.
Nou ja, pech voor Dr. Johnson die het uiteindelijk zelf gaat betalen, het had leuk geweest om dit gratis mee te krijgen.
Na een vlucht van 11 uur met 1 tussenstop in Hurgada kwamen we redelijk fit aan op Mombasa airport.
Mijn 25 kilo aan instrumenten heb ik op de bagage kar onder mijn koffer
gezet, mocht er iets open moeten dan eerst mijn bagage.
Iets aan te even vroeg de dame?
Jambo riep ik vrolijk naar haar, nee hoor, alleen vakantie waar waarna ik door mocht lopen.
De röntgen detector moet bijna op hol zijn geslagen door de bagage met zoveel metaal.

Buiten stond Dr. Johnsons vrouw Helen ons al op te wachten met Richi de oudste zoon.
Johnson was zo onderste boven met de kennis dat we instrumentarium voor hem mee hadden ( nog niet wetende hoeveel) dat hij zijn sms niet goed had gelezen en dus op zondag ochtend om 8.00 uur op de luchthaven stond in plaats van 20.00 uur ’s avonds.
Grote hilariteit alom.
Thuis een hartelijke ontvangst en na installeren naar bed, ik was toch wel moe.

Maandag ochtend eerst naar de Safaricom shop om onze telefoon en internet weer op te waarderen, de office is weer geopend.
Meteen de lijntjes weer uitgezet en gebeld om diverse afspraken te maken.
Het blijkt dat het operatie personeel in de overheidsziekenhuizen in heel Kenia weer aan het staken is.
De workshops moeten dus nog even wachten, maar we zitten niet stil hoor!
De afspraken omtrent de arbeidsvoorwaarden van vorig jaar zijn nog steeds niet doorgevoerd.
Zelfs de directeur van Coast General Hospital waar we in Oktober zoveel instrumentarium brachten is ontslagen omdat hij het met het personeel eens was.
Zo wordt je dus gestraft als je achter je personeel staat.

’s Middags al het instrumentarium uitgelegd op tafel bij de Johnsons thuis, waar we deze maand te gast zijn.
En ja hoor, gespannen om wat we mee hadden kwam Dr. Johnson eerder thuis dan normaal.
Na onthullen van de gulle sponsoring van een firma kon hij het bijna niet geloven, allemaal voor mijn ziekenhuis? Wat een geweldige gave!

Vandaag dinsdag gaan we met Johnosn mee naar het ziekenhuis en leggen weer alle instrumenten uit op de tafels in zijn kantoor.
Hierna nodigt hij zijn voltallige personeel inclusief meerdere specialisten uit om de grote verrassing te komen bewonderen.
De oh’s en ah’s waren niet van de lucht.
Wat een geweldige gift voor ons.
Het opereren zal een stuk fijner werken zijn en door zoveel instrumentarium kan er ook meer worden geopereerd omdat er niet steeds tussendoor gesteriliseerd hoeft te worden.
Met Josephine, verantwoordelijk voor de sterilisatie hebben we alle instrumenten op papier benoemd in soort, aantal en lengte, een hele klus!
Vrijdag komen we terug en gaan er dan operatie instrumenten sets van maken, heel dankbaar werk.
Door dit vele instrumentarium zullen de specialisten en het operatie team met plezier werken en dit komt natuurlijk ten goede aan de patiënt
Hierna meldden we ons af en kwamen in een team overleg terecht.
We werden zovele malen bedankt voor zoveel goeds en werd ons verzekert, door meer spullen kunnen we meer opereren en dat levert op de lange termijn meer arbeidsplaatsen op.
We werden er een beetje beduusd van en meldden dat wij alleen maar de “vervoerders” zijn van al dit moois, maar zonder de connecties had het er nooit gekomen, dus een groot applaus van de staf voor ons en allen die dit mogelijk hebben gemaakt.
Nu met de tuk tuk naar Old Town voor onze mango smootie en swahili hapjes, hebben we wel verdiend.
Wordt vrijdag vervolgd.

Groetjes Carla.

• 06 Februari 2013 - 15:01

Marcel:

Beste Carla en Hermien,

Wat fantastisch om te lezen dat alles wat jullie meenenmen zo in goede aarde valtl!! Waar halen jullie die energie allemaal vandaan, ik heb diepe bewondering voor wat jullie doen!! Top!!
    Sterkte en geniet ervan.

Marcel.

• 06 Februari 2013 - 19:40

Angela:

Hoi Carla,
    Wat een prachtig verhaal weer! Jammer van de bagage, maarja je kunt niet altijd mazzel hebben

• 06 Februari 2013 - 19:47

Angela:

Zag dat mijn "reactie" er niet helemaal op gekomen is dus hier de rest:

Wat fijn dat de mensen daar zo blij zijn met alle spulletjes, dat is toch waar jullie het voor doen!
    Heel veel succes met alles en ik kijk uit naar het volgende verslag!

Groetjes,
    Angela