A BILLION REASONS. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu A BILLION REASONS. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

A BILLION REASONS.

Door: Carla Sonder..

Blijf op de hoogte en volg Carla

20 Februari 2013 | Kenia, Mombassa


Maandag ochtend weer back to normal en we vertrokken met de Ambulance van de A.P.D.K. richting Kwale Eye Hospital, alwaar we een meeting hadden met het management om over de samenwerking tussen de A.P.D.K. en Kwale Eye Hospital te praten omtrent de albino's.
Ik had een kleine voorraad suncream factor 50 bij me.
De sponsoring van de suncream heb ik na bijna een jaar voorwerk voor elkaar en een klein deel heb ik mee genomen, de grotere bulk wordt verscheept.

Het werd een succesvol gesprek en we konden meteen de volgende dag mee op outreach naar Mariakani.
Hier had een groep ouders met albino kinderen een 2 daagse workshop.

Bij vertrek meldde Roy de fysiotherapeut me, ik heb een verrassing, we gaan Israël opzoeken in de bush, hij kreeg eerder een nieuwe special seat die ik had geregeld.
Te gek, toch nog een Mobile Clinic vandaag.

Na Kwale de bush in en na vele zandpaden waren we het spoor bijster, je hebt bijna geen referentie punten als herkenning.
Gelukkig vonden we een dame en ze stapte in de ambu om ons de weg te wijzen.
Derde struik links, de heuvel over, bij de 4e boom rechts, zo ging het ongeveer, maar we vonden de familie.

Totaal onverwachts kwamen we bij de familie aan en de kinderen zagen er goed uit, schone kleren, hoe krijg je het voor elkaar in een lemen hut, totaal afgezonderd van alles en iedereen,een kind hengelend aan moeders rok, een mentaal geretardeerd kind dat wel kan lopen, maar je in de gaten moet houden en dan Israël die zwaar gehandicapt is, en geen waterput in de buurt.
Moeder haalde Israël uit de hut en hij werd in de Special Seat neergezet.
Ik was blij te zien dat het hen redelijk goed ging ondanks de suffering in de bush, ik heb er bewondering voor.

MAMBO POA, deze tekst vond ik met grote letters in mijn email.
Vrij vertaald betekend dit: EEN GOED BERICHT.
De sponsoring voor de Mobile Clinic voor het jaar is rond, na de verkiezingen zal deze weer opgestart worden, wat een blij bericht, en goed voor de te behandelen kinderen.

Tevens heb ik deze week nog een GIGANTISHE sponsoring mogen ontvangen waar een paar kinderen van kunnen worden geopereerd, YESS!! we will go on.

Na dit verrassingsbezoek een heerlijk vers visje gegeten aan de rand van de weg, we kenden de tent nog van de eerdere bush clinics, tja de contrasten zijn soms groot.

Outreach programma met Kwale Eye Hospital, het is dinsdag en we werden op een afgesproken plek in de stad opgepikt.
Ook Roy de fysiotherapeut was weer mee, hij zal tijdens de Mobile Clinic rondes de taak hebben om de albino's te voorzien van goede informatie en de suncream te verstrekken.
Ook de A.P.D.K. heeft een voorraad van mij gekregen, de rest komt later per zee container.

Mariakani, op een van de scholen in dit gehucht wordt de outreach gehouden.
Alle mensen die komen moeten na registratie een oogtest doen onder de boom.
Een poster, zo bekend van de oogarts wordt aan de buitenmuur van het klaslokaal gehangen en er staat iemand bij de mensen om de ogen af te dekken voor de test.
Dan krijgt men een recept voor een bril, of het is goed en men kan gaan, of er worden meer oogmetingen gedaan.
De optometrist doet onderzoek naar cataract of glaucoom.
De chauffeur verstrekt de mee genomen brillen volgens recept, zo heeft iedereen zijn taak.
Het is een globale meting en de brillen kosten 200 shilling (2 euro).
Mocht het een gecompliceerd geval zijn, dan moeten er uitgebreidere metingen worden gedaan in Kwale Eye Hospital.
Zo hebben we 83 mensen gezien tot 13.00 uur, en namen we diverse mensen mee terug naar Kwale voor operatie of verder onderzoek.

Na de start te hebben gezien, gingen wij verder het gehucht in om een workshop mee te maken met de albino kinderen (kleintjes) en de ouders.
Tevens waren hierbij lokale vrijwilligers aanwezig.
Almassi, de fieldworker van Kwale Eye Hospital ,we spraken hem vorig jaar oktober, was al op de hoogte gebracht over onze komst en de zonnebrand, wat was de man blij ons te zien.

Het was een 2 daagse workshop in een omgebouwde stalen zee container.
De families waren tevoren op de hoogte gebracht over onze komst.

Wat een power heeft Almassi en hij is zo gedreven om voor de albino's op te komen.
Jammer maar helaas krijgt Kwale Eye Hospital geen zonnebrand gesponsord terwijl ze 150!!!! albino kinderen in hun programma hebben.
Ik ga proberen hen in contact te brengen met de African Albino Assocation in Nederland van waar ik de sponsor toezegging heb voor de A.P.D.K.

Na een voorstel ronde hield ik een praatje over hoe ik aan de suncream ben gekomen en van wie deze sponsoring is, alom applaus en blije gezichten, grote dank aan de African Albino Assocation
Nederland.
Het is ontroerend om die kleine albino's te zien met hun ouders die het niet makkelijk hebben , er zijn nog vele hobbels te nemen.
Iedere ouder kreeg suncream die ik bij me had, en na een paar uur bijwonen van de bijeenkomst gingen wij weer terug.
Een geweldige steun en zorg vanuit Kwale Eye Hospital voor deze ondergeschoven groep kinderen.


A BILLION REASONS TO BELIEVE IN AFRICA.

Deze tekst las ik aan de buitenkant van een coca cola kioskje.
De kansen zijn er zeker, je moet ze weten te pakken en te benutten.
Vele mensen hebben deze kans al te pakken, anderen moet je proberen mee op weg te helpen.
Dit heb ik zeker de tijd dat ik hier ben uitgebreid ondervonden.
Bied een reikende hand aan en deze wordt gretig aangepakt door hen die de toekomst positief inzien.
Ik zie nog genoeg kansen om me te blijven inzetten en hier voldoening uit te halen.


Assante Carla.




  • 20 Februari 2013 - 21:29

    Patricia:

    Wat een inspireerende verhaal Carla.......smaakt naar meer! Pas goed op jezelf!
    Liefs, Patricia

  • 21 Februari 2013 - 07:54

    Suze:

    Hoi Carla,

    Jullie zijn weer super op dreef! Echt geweldig, hoor. Wat zullen de mensen blij met alles zijn. Succes en geniet nog maar even.

    Groetjes, Suze

  • 21 Februari 2013 - 17:13

    Marjan:

    Hi Carla,
    Wat ben je geweldig bezig. Kleine succesjes worden groots onder je handen. Door je vele uitgebreide verslagen houd je mij bij de les. Hoe je het allemaal klaarspeelt is te bewonderen. Chapeau!

  • 24 Februari 2013 - 12:15

    Marjo Boele:

    helemaal waar Carla,

    Er is nog genoeg te doen.
    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Naast mijn werk als operatie assistente wil ik iets meer betekenen voor de medemens. Mijn hart gaat uit naar gerichte hulp in Afrika, vooral om de gehandicapte kinderen een kans te geven op een beter leven.

Actief sinds 07 Feb. 2011
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 57733

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 23 Maart 2015

Mombasa 2015.

28 Januari 2014 - 06 Maart 2014

Mombasa 2014

03 Februari 2013 - 03 Maart 2013

Operatie Mombasa 2013.

07 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Bezoek A.P.D.K. Mombasa.

04 Maart 2012 - 02 April 2012

volonteren tijdens bush camps in Kenia.

Landen bezocht: