Afronding Operatie Mombasa 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu Afronding Operatie Mombasa 2013 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

Afronding Operatie Mombasa 2013

Door: Carla Sonder.

Blijf op de hoogte en volg Carla

07 Maart 2013 | Kenia, Mombassa

Weer terug thuis na 4 weken hard werken en soms een beetje vakantie, een hele overgang, maar de lente doet gelukkig zijn intrede.
Vaak zagen we op internet de winterse perikelen en dachten, hiervan zijn wij gevrijwaard.

Maar….de klamme hitte, op gegeven moment is het slopend en erg vermoeiend.
Eigenlijk moet je er tussen 12.00 en 16.00 uur niet veel doen als het niet nodig is.

Ik kan terug kijken op een zeer geslaagde reis.

De opzet was natuurlijk 3 weken mobile Clinic, en toen we hoorden dat deze On Hold was dachten we, o jee hoe maken we de tijd vol zonder dat de verveling toeslaat.
Maar… de kenners onder ons weten dat we hiervoor te creatief zijn en dat dit niet gebeuren zal.

Ook het operatiepersoneel was al 8 weken aan het staken ik heel Kenia.
Betere arbeidsvoorwaarden en een vakbond op mogen richten.
Dit is toch een recht zou je denken, maar de overheid denkt er anders over en is bang voor???

Mijn mooie powerpoint presentatie die ik had gemaakt om bij de geplande workshops voor het operatie personeel te gebruiken gaat ongebruikt weer mee terug, wachtend op de volgende keer.

We hebben succesjes geboekt.

De Mobile Clinic gaat in een veranderde opzet verder.
3 dagen per week op pad met de ambulance en 2 dagen per week workshops geven aan de ouders met de gehandicapte kinderen en aan de vrijwilligers.
Hier hebben we vorig jaar al over gesproken en nu gaat de verandering in.

De A.P.D.K. is ontzettend blij met ons, vele door ons aangedragen ideeën gaan werkelijkheid worden.
Ik kan me zo voorstellen dat jaren achtereen steggelen om financiering, je niet in de koude kleren gaat zitten en dat je dan een soort tunnel visie krijgt en niet meer naar links of rechts kijkt of het ook anders kan.
Mede door onze ideeën en voorstellen en plannen van de financiële sponsor voor de Mobile Clinic gaat de verandering plaatsvinden.

Leah, hoofd van de A.P.D.K. verwoordde het zo mooi:

We wilden alle kinderen laten opereren en hebben dit met ons hart gedaan, zonder ons hoofd te gebruiken en naar de kosten te kijken.

Dit is nu een beetje het struikelblok geworden en de financiën moeten weer op orde komen, maar dat komt zeker goed.

Het sponsorgeld zal in 2 delen gebruikt worden.
De eerste 1000 euro heb ik meteen gestort en er worden kinderen uitgezocht die het urgentste zijn.
Als deze zijn geholpen krijg ik een terug rapportage waarna ik het 2e deel van de sponsoring zal storten.

De volgende tekst kreeg ik bij SeaSide Hospital :

I thank you so much more
Than a lot of words could say
Because you are so thoughtfull in every every way.

Many many thanks to you
For bringing great delight
As whenever you are around
Everything seems so bright.

Deze gevoelens leven echt bij de directie en het personeel.
Het geeft hen lucht en optimisme en positieve energie om verder te gaan.

Het operatie instrumentarium is een groot succes geworden.
Van begin tot het eind hebben we het proces bewaakt.
Nieuw linnengoed gekocht en op maat laten maken omdat er zoveel instrumenten sets zijn toegevoegd, er moet zelfs een extra kast worden gemaakt om alles op te bergen.

Het ziekenhuis is hier erg blij mee en krijgt nu al vragen van specialisten die elders opereren betreffende het instrumentarium.
Hierdoor kan het aantal operaties worden uitgebreid en het werkt zoveel fijner met instrumenten die doen waarvoor het bedoeld is.

We hebben gedrag regels opgesteld, het vaste personeel is hier blij mee, en alle gast operateurs zullen zich hieraan moeten houden.

Een echte kas kraker is het geworden dankzij de sponsoring van een grote instrumenten firma.

Bekend zijn we onderhand aan het worden na een aantal jaren.

Een Mzungu voel ik me er al lang niet meer.
Met menigeen onderweg maak ik een praatje en de mensen vinden dit leuk.
Ik kan me vrijelijk door de stad verplaatsen van de ene matatu in de andere en overstappend in de tuk tuk, geen probleem en ik voel me er veilig.

De voorbereidingen voor de verkiezingen zijn in volle gang.
Iedereen bid voor een goede afloop zonder geweld, wie de winner ook mag zijn.
Bij vragen hoe het gaat, waarom de dingen niet gaan zoals zou moeten hoor ik steeds weer... AFTER THE ELECTION....
Men houd zijn hart vast en hoopt op een betere toekomst.

In de stad aangesproken worden door de verkoper uit Old Town, of ik hem niet meer herkende?

Menig matatu driver en deur bediende kent ons en doet geen poging meer om ons voor een dubbeltje af te zetten, en geeft ons kushandjes als afscheid.

Vele malen kregen we een lift naar de stad van mede bewoners uit de buurt.

De tuk tuk drivers die ons niet meer aanspreken om als taxi te dienen omdat ze weten dat we met de goedkopere matatu gaan, ja ook wij kunnen maar 1 keer ons geld uit geven.

We hebben zoveel mooie en minder mooie plaatjes gezien:

Grote Olifanten families die de kleintjes met hun logge lijf van ons probeerden af te schermen,ja, zij kennen de veiligheid binnen de familie.

Die veiligheid kennen de nog bijna kinderen die we in de sloppenwijken ontmoetten jammer genoeg niet.
Zo intens triest om te zien dat de kids, 10? 12? jaar, al lijmsnuivers zijn,die geen familie, geen huis,geen geld, geen eten en geen veiligheid hebben.

Ze vragen niet om geld, maar maken met een handbeweging naar de mond kenbaar dat ze honger hebben.

De leeuwen waar we naar op “jacht” waren, ’s morgens al gespot en ’s middags was het raak.
Ze lagen bij te komen na een maaltje eland te hebben verorbert.
Samuel probeerde er zo dicht mogelijk bij te komen en door toeren te maken met de auto ze wakker te maken voor wat mooie plaatjes.

De Albino kinderen, een jaar ben ik bezig geweest voor de sponsoring van speciale zonnebrand, en het is gelukt, een deel had ik al mee en vele ouders heb ik al gelukkig kunnen maken.

En Job, Israel, Frankie, Samuel en zovele kinderen waarvan ik de naam niet ken, zijn blij gemaakt en krijgen door jullie sponsoring wat meer licht en lucht in hun nog prille leven.

Zoveel om op te noemen zonder in herhaling te vallen.

Nu alles een plekje geven en volgende week de zaken afronden.
Nog menig mail de deur uit doen naar de sponsors van o.a. de instrumenten en de zonnebrand.
Zonder hen kon ik niet zoveel mensen gelukkig maken.

Thuis gekomen vond ik een huis dat van boven tot onder in de bouwstof gehuld was, maar het resultaat is er naar, een mooie nieuwe badkamer.
Een paar dagen poetsen had ik nodig om alles weer schoon te krijgen.
Nu ben ik echt moe en heb nog wel even nodig om op adem te komen.

Assante Carla.

• 08 Maart 2013 - 00:14

Gonny:

Trouw vul ik elke keer als ik reageer mijn emailadres in, maar waarom..........Joost mag het weten. De leeuw of leeuwin likte zijn/haar lippen af toen hij/zij jou zag. Jullie hebben weer veel mensen blijer gemaakt.

• 09 Mei 2013 - 13:33

Lotte Abbas:

Beste Carla,

Mijn moeder (Marjolein Abbas) vertelde dat jij ook vrijwilligers werk doet in Kenia. Ik ga deze zomer voor 2 maanden naar Kilifi, waar jij ook doorheen gereden bent, zo heb ik gehoord. Ze vertelde dat jij het leuk zou vinden om mijn blog te kunnen lezen, dat is lotteinkenia.waarbenjij.nu
    Ik zou het leuk vinden om een keertje je verhalen te horen!

Groetjes Lotte Abbas