Generosity is the essence of Friendship. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu Generosity is the essence of Friendship. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

Generosity is the essence of Friendship.

Blijf op de hoogte en volg Carla

02 Februari 2014 | Kenia, Mombassa

I am so sorry roept Johnson, terwijl ik de wond aan de arm van Hermien aan het hechten ben.
Een stom ongelukje, de klamboe hing naar ons idee te laag boven het bed en wij zouden die wel wat hoger hangen.
Niet aan gedacht om de fan die aan stond even uit te zetten, en daar zitten lange bladen aan.
Gevolg een behoorlijke snee in Hermien haar arm.
Bloedspatten overal, het leek wel of er net een kip geslacht was.

Gelukkig had ik net 2 dozen mooie Monocryl hechtingen meegenomen die ik meteen in gebruik kon nemen, de klaar gelegde Vicryl 0 was toch echt te dik om te gebruiken.
Even verdoven met wat lidocaine, de dienstdoende arts stond er bij en keek er naar.
Bijlichten met een zaklampje van de telefoon, want het licht is knudde.
So far so good, op naar herstel.

Maar nu de reis, die is goed verlopen, prima service met Turkisch Airlines, goed eten en tientallen films die je op je eigen t.v. kunt bekijken die in de stoel voor me geïnstalleerd was.
Na aanvraag kregen we beide 10 kilo gratis extra buiten de 30 die we al hadden.
Na een reis van zo'n 14 uur kwamen we toch redelijk fit in Mombasa aan.
Geen gedoe bij de douane, een kort babbeltje en glimlach met de douane beambte, en ons werd een fijne “vakantie”gewenst.

Johnson en zijn vrouw Helen zouden ons ophalen om 5 uur woensdag ochtend.
Er stond menig taxi driver te wachten op klanten, maar onze taxi was er niet.
Dan maar even bellen, Helen nam op en de enige reactie was oké.
De avond ervoor had de hele familie op t.v. voetbal zitten kijken en nu ze hadden zich verslapen.
O wat schaamden ze zich, excuses alom.
De ontvangst was weer aller hartelijkst en de koffers snel uitgepakt en meteen geordend wat waar naartoe moet zodat we enig overzicht hebben.

's middags naar de Safaricom shop om de telefoon en het internet weer op te kunnen starten, de office werkt weer en morgen de eerste afspraken.

Bombololu.

Bombolulu workshop, dit is onze eerste afspraak donderdag, het is de dependance van de A.P.D.K.
Hier is een naai atelier, werkplaats waar de rolstoelen worden gemaakt, en er zijn houtsnijders aan het werk voor de vele houten souvenirs en eveneens is er een winkel.
We hebben een afspraak met Esther, de manager van de tailorshop ofwel het naai atelier.

De lulupads worden werkelijkheid.
Dit is uitwasbaar maandverband, zodat de meisjes gewoon naar school kunnen in plaats van iedere maand een week thuis.
Beter onderwijs geeft immers meer kans op de arbeidsmarkt.

Hermien en de A.P.D.K. hebben er heel wat papierwerk voor moeten invullen, maar het is gelukt.
Een mooie subsidie van de Nederlandse Albert Schweitzer stichting is het resultaat.
Er is een plan van aanpak gemaakt dat een jaar beslaat.
Registratie en legalisatie, aanschaf van een goede naaimachine, materialen, P.R., er komt zoveel bij kijken, een geweldige opsteker en een mooier begin van 2014 kun je je niet wensen.

Dan nog een bezoekje bij de rolstoelen workshop, de overheid heeft sinds oktober de geldkraan voor de special seats weer dichtgedraaid, jammer, maar hopelijk komt in de loop van het jaar een kentering in dit beleid, maar... de overheid... je kunt er niet altijd op vertrouwen.

Dan nog een overleg met de financiële man van de organisatie en met Salim de manager van de Mobile Clinic, hij heeft wat mooie ideeën en bezoekjes voor ons in het verschiet, waarvan 2 weken Mobile in de Taita Taveta regio.
De Mobile Clinic rijd nu 3 tot 4 dagen in de week afhankelijk van de regio waar we naar toe gaan.
Volgende week gaan de naar de Kilifi regio, nog niet eerder geweest.

Nu met de matatu op naar java coffee house, we hebben wel iets lekkers verdiend en ik ben zo'n beetje uitgedroogd en het is erg warm en klam.(33 graden)
Het is echt weer even pas op de plaats maken, het Nederlandse ritme moet weer terug geschroefd worden naar het Keniaanse, en dan kunnen er weer tegenaan.
Een heerlijke mango juice en een bordje met vers fruit doet wonderen.

's middags met Samuel onze vriend die apotheker is, een plan voorgelegd.
We willen een weekje safari inlassen en dat vergt wel de nodige voorbereiding.

Keniaanse tijden.

Vrijdag ochtend worden we opgehaald door Pius, de chauffeur van de A.P.D.K.
Er zijn er 2, Ibrahim en Pius die om de beurt een maand chauffeur bij A.P.D.K. Portreitz zijn en de andere maand rijden ze de Mobile Clinic, onderhand zijn het vrienden geworden.

Het verkeer is weer chaotisch en we zijn bijna een uur onderweg om aan de andere kant van de stad te komen, we hebben immers een afspraak met Leah de manager bij de kliniek.
Wat zal ons te wachten staan, het is altijd weer een verrassing.

Ik heb de helft van de voorraad kleurboeken, potloden en nagellak voor de kinderen mee die er revalideren, door een drogisterij in mijn dorp gedoneerd, evenals nog meer leuke presentjes die we de locale mensen die ons helpen kunnen geven als verrassing.
Een uurtje nagels lakken bij de meisjes geeft hen veel plezier en een kleurrijk uitje.

De A.P.D.K. wordt verrast met een gebruikte maar goed werkende laptop die Hermien van haar zus mee gekregen heeft, ze zijn er blij mee.
Veel over en weer gepraat hoe het nu gaat, veel verbeteringen zijn ook voor ons zichtbaar, er is duidelijk progressie bereikt.

Dan komt er ineens zo'n mooi bericht waar ik nooit op had gerekend, ik neem nu al 2 jaar zonnebrand mee voor de albino's die dit o zo nodig hebben.
Het is altijd weer een hoop gesjouw en hopen dat er bij de douane geen gedoe van komt.
Deze zonnebrand krijg ik door gulle sponsoring van L'Oreal Nederland en de Nederlandse Albino Assosation.

Bij vorige bezoeken heb ik zo duidelijk geprobeerd te maken en gewenst dat samenwerking met andere organisaties je sterker maakt en dit is nu een feit geworden.
De A.P.D.K, Eye Hospital Kwale (ligt buiten Mombasa) en een locale albino vereniging in Mombasa hebben de krachten gebundeld en gaan samen verder met het albino project.
Er is al veel geregistreerd wat betreft namen en aantallen van de albino's.

De komende weken zal er een overleg zijn met de locale organisatie waaraan ik zal deelnemen en verder verslag zal doen aan de Nederlandse Albino Association omdat zij nu ook Kenia in het programma gaan opnemen.
Ik kan dan een goede feedback geven in Nederland hoe de zaken er voor staan, Jos we gaan ervoor!
Bundeling van krachten maakt je sterk zo blijkt maar weer, opgeven is nooit mijn optie geweest en zie het resultaat, volop vooruit kijken en werken, soms heb je een lange adem nodig.
Tevens heb ik zonnebrilletjes mee voor de albino's die we verdelen over Kwale Eye en de A.P.D.K.
Ik weet zeker dat alles goed terecht komt, wordt vervolgt de komende weken.

De groentetuin is er een goed voorbeeld van, ik nam in Oktober weer veel zaden mee die net zijn uitgeplant na eerst in een kleiner vak te zijn opgekweekt..
Er is nu een constante groei van groenten die niet op de markt gekocht hoeven te worden, en de tuinman Chakka heeft veel eer van zijn werk, hij krijgt nu een klein maand salaris, hij heeft er gratis onderdak en kan er mee eten.

Driftig wordt er in een grote pan geroerd die midden in de groentetuin op een houtskool vuur staat.
Een locale transport ondernemer heeft ervoor gezorgd dat 1 van zijn medewerkers iedere vrijdag de warme lunch voor de kinderen komt maken, dit is een sponsoring voor 1 jaar.
Ook de A.P.D.K. probeert lokale sponsoren te vinden, ze krijgen alleen het personeel betaald vanuit de overheid, verder moeten ze hun eigen broek ophouden.
Ik kan jullie vertellen dat dat niet meevalt omdat vele kinderen niet verzekert zijn en er dus niet door de verzekering wordt betaald.
Iedere hulp is dus zo welkom en goed besteed, daar zijn wij onderhand wel van doordrongen en we zien het echt gebeuren, geen verspilling van geld maar zoeken naar slimme oplossingen.

Dan nog een bezoek aan de gipskamer, er wordt druk gewerkt.
Iedere vrijdag is er gipswisseling, het is er een drukte van belang.
Klompvoetjes worden in nieuw gips gezet, of er worden schoentjes aangebracht die het vervolg zijn van de gips behandeling.
Er wordt zoveel gips gebruikt, de voorraad die ik door middel van sponsorgeld in Oktober aanschaftte is er alweer doorheen.
Het gezicht van de fysiotherapeuten is drijfnat, de warmte, het warme gips, de huilende kindjes die niet allemaal mee willen werken.
Mooi om te zien dat de behandeling aanslaat en de operaties waaraan ook jullie hebben meebetaald zijn positieve uitwerking heeft.

Vanavond ga ik alvast geld overmaken voor verdere operaties en om een mooie boost te geven voor de groentuin.
Zij kunnen dan speciale netten aanschaffen die het gewas beschermen tegen de felle zon en de rond scharrelende apen, tevens worden er zaden aangeschaft en biologisch verantwoorde bestrijdingsmiddelen zodat het gewas niet wordt aangevreten.

De Kanga's, een gewild product bij velen van jullie.
Zaterdag naar Bashara street geweest, een wir war van straatjes waar talloze stoffenhandelaren zitten die de kanga's verkopen.
Wikken en wegen wie welke mooi zal vinden.
Ik heb wel kleuren doorgekregen, maar er is zooo veel keuze.
Hopelijk heb ik goede keuzes gemaakt van High Quality stoffen.
Voor wie er ook nog wil, je kunt een berichtje achterlaten onder aan deze weblog met kleurkeuze erbij.
Ze kosten 15 euro, 5 euro ervan gaat naar ons project.

Pas 3 dagen hier, maar het idee al een week werk te hebben verricht, dankbaar dat wel.

Assante Carla.

• 02 Februari 2014 - 09:12

Suze:

Goeiemorgen Carla,

Wat een prachtverhaal weer, om helemaal stil van te worden. Echt geweldig wat jullie allemaal doen en bereiken! Veel sterkte met het genezingsproces van de arm van Hermien, hopelijk beperkt het haar niet al teveel. En dan Chakka... What's in a name?

• 02 Februari 2014 - 09:23

Bep:

Lieve lieve Carla,
    Wat een indrukwekkend verhaal weer! 't is bewonderingswaardig wat jullie in de eerste paar dagen alweer gepresteerd hebben (en dan de tijd in de opmaat naar jullie reis niet te vergeten!) Wat een krachtige vrouwen zijn jullie, ik ben dan ook blij de foto te zien van het Java Coffee House, alwaar jullie je een moment van rust gunden - probeer zulke momenten door de reis heen alsjeblieft vast te houden lieverds!
    Leuk ook die foto van de groententuin, dat moet je plezier doen Carla, om de tuin zo goed onderhouden aan te treffen! Ik hoop dat de klamboe uiteindelijk goed hangt en dat de snee in de arm van Hermien naar wens geneest - het is fijn dat haar eigen verpleegkundige gehecht heeft en een vinger aan haar pols houdt;-)
    Veel succes met het vervolg van jullie missie, ik kijk uit naar verdere verslagen!
    Liefs + hug Bep (PS extra sponsoring is eindelijk gestort ;-) en doe ipv 3 doeken er 2 voor mj en stop het 'wisselgeld' in de sponsorenpot)

• 02 Februari 2014 - 10:18

Marjo Boele:

Lieve Carla , goed te lezen dat alles goed gaat. hoop dat Hermien haar arm gauw goed geneest.
    veel succes met al jullie goede doelen.
    liefs marjo

• 02 Februari 2014 - 17:01

Patricia:

Wat zijn jullie weer super goed bezig Carla en wat hebben jullie al zoveel gedaan binnen een paar dagen!! Jullie komst en ondernemingen maken echt een verschil uit in de leven van zoveel mensen.....trots op ya!
    Vergeet niet te ontspannen....ook jij hebt je rust nodig!
    Liefs, Patricia

• 02 Februari 2014 - 18:35

Dorine:

Hoi Carla en Hermien,

wat al weer veel werk verzet zeg, ik zou ook denken dat jullie al een week ah werk zijn!!
    Goede beterschap voor Hermien, fijn dat ze in zulk goed gezelschap is!!!
    Veel succes met alles.
    Ik kan Hermien haar berichten ( meestal) niet openen; dus doe haar de hartelijke groeten,

Dorine.

• 02 Februari 2014 - 19:23

Gerda Bij De Vaate:

Je hele verhaal gelezen en zo te zien zitten jullie niet stil en zijn wel van alle markten thuis! meteen al in actie om Hermien te helpen met haar wond. ik hoop dat het goed geneest voor haar.
    succes met het vele werk !
    Groetjes voor beiden van ons. Gerda.

• 02 Februari 2014 - 21:56

Jos Janssen:

Hoi Carla, boeiend verslag. Oh, ik wordt wel ook een beetje jaloers. De dynamiek, het hectische en dan even lekker ontspannen. Ja, zo ken ik Afrika ook. Leuk om te lezen en ik kijk uit naar het vervolg. En safari, goed idee. Denk ook eens aan Hells gate bij Naivasha; minder indrukwekkend dan andere parken, maar ik vond het geweldig om er met de fiets doorheen te kunnen rijden. Geen leeuwen en zo, maar wel giraffes, zebras enzovoort. En dan gewoon lekker fietsen en wandelen. Maar ja, wel een beetje ver van Mombassa.

Groet!,

Jos

• 02 Februari 2014 - 22:32

Simon:

Beste Carla,
    Heel leuk en inspirerend om je verslag te lezen. Ook grappig om de foto's van je te zien in een geheel andere ongeving dan waarin ik je dagelijks meemaak.
    Tot ziens,
    Simon

• 03 Februari 2014 - 13:13

Rebecca:

Lieve Carla,

Wat een mooi stukje heb jij geschreven. Wat zijn jullie al weer druk aan het werk! Veel beterschap voor Hermien en nog veel succes in Afrika!
    Liefs Rebecca

• 04 Februari 2014 - 14:30

Alice Van Maanen:

Fijn om jullie berichten weer te lezen. Alleen het bericht van Hermien krijg ik niet geopend; probeer dit straks nog wel een keer, mogelijk staat het elders nog. Ik ben een weekend achter met mijn mails. Groeten aan jullie allebei en sterkte in de hitte.

Alice