YOU KEEP THEM ROLLING!!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu YOU KEEP THEM ROLLING!!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

YOU KEEP THEM ROLLING!!!

Door: CarlaSonder

Blijf op de hoogte en volg Carla

08 Maart 2012 | Kenia, Mombassa


's Morgens een indrukwekkend bezoek gehad naar het ziekenhuis waarover ik al eerder schreef.

Hermien en ik hebben het er soms nog over, wat een strenge, en soms absurde Nederlandse regelgeving voor verspilling van geld en middelen in de hand werkt.

Nou, hier zijn ze er maar wat blij mee, ik zie de glimmende ogen nog steeds voor me.
Ik was dan best wel wat beschaamd over onze weggooi maatschappij.
Maar..... ik leg het naast me neer en bedenk dat we er anderen dol gelukkig mee maken.

Het is bloedheet en we gingen met Mildred nog wat drinken, zij wist een goede tent waar heerlijke sinaasappelsap geschonken werd.
Het bleek een soort oplos limonade te zijn, maar.. als je dorstig bent drink je alles.


Weer met de matatu en de tuk tuk door de drukke binnenstad op het heetste moment van de dag, we lijken wel niet goed wijs.

Thuis gekomen voelen we ons helemaal uitgewoond en nemen eerst een duik in het zwembad.
Hierna even heerlijk een siësta op de ligbedden in de schaduw.
De warmte mat je echt af, dus ik geef hier vooral aan toe.


Om 15.00 uur hadden we een afspraak voor de rolstoelen bij de workshop van de A.P.D.K.
We zouden door de bus van de stichting worden opgehaald.
Maar......ons voorgevoel zei al dat dit niet spontaan goed zou gaan, inderdaad, na 15 minuten wachten in de hitte toch maar gebeld.

Een afspraak met Salim Bakari de manager van de Mobile clinic??? nee die is er helemaal niet, 2 dagen op conferentie.
Potverdorie!! we hadden het schema zo goed in elkaar getimmerd !

Maar we laten ons niet zomaar uit het veld slaan, en laten ons alsnog ophalen, dan gaan we zelf kijken spreken we af.
De aanhouder wint zegt men wel eens, inderdaad zo is het maar net.

Bij de A.P.D.K. aangekomen direct door naar de werkplaats gelopen.
Hier werden we verwelkomt door een doofstomme, maar hele slimme man.
Er werken hier voornamelijk gehandicapten.

Bij binnenkomst in de werkplaats vlogen de vonken ons om de oren, er werd druk gelast, geslepen, en getimmerd, een echte werkplaats.

Tevens is er een spuiterij aanwezig om de rolstoelen een kleurtje te geven.
Deze spuiterij is gesponsord door Nederlanders.

Hier ontmoetten we de manager van de werkplaats, Mathew Lukindo, ik was naderhand zo blij met deze man.

Dit bleek de juiste man op de juiste plek met ook nog eens het hart op de goede plek
Een duizendpoot met managers kwaliteit en een groot hart voor de gehandicapten.

Nadat ik hem vertelde waarom ik hier was, sponsoring van rolstoelen, ging de boot los.

Met verve beantwoordde hij al mijn vragen.
Ik vroeg hem de hemd van het lijf.

De rolstoelen worden allemaal in deze werkplaats gemaakt, ook alle onderdelen komen uit Kenia, dus niets van Chinese makelij.

Ik verbaasde mij over de grote voorraad niet/ gedeeltelijk afgemonteerde rolstoelen.
Na ons gesprek was me heel duidelijk geworden waarom.

PROBLEEM 1:

De Keniaanse overheid heeft tot medio vorig jaar de subsidies voor de rolstoelen gehonoreerd en betaald.
Nu is er een kentering gekomen en wordt er soms niets uit betaald en soms een deel.
De betaling vind achteraf plaats zodat het een verrassing is of er subsidie terug komt.

Ook bij de A.P.D.K.is een een budget!, niet toereikend voor alle aanvragen dus.


PROBLEEM 2.

Als er een toezegging is gedaan voor een rolstoel,ben je er nog niet!

De SPECIAL SEATS, zijn speciaal aangemeten rolstoelen waar heel erg gehandicapte kinderen in zitten, met hoofdsteun etc.

Zo'n rolstoel kun je niet zomaar op het dak van de ambulance leggen en in de bush afleveren.
De kinderen moeten eerst goede worden opgemeten zodat zij dan ook de juiste maat rolstoel krijgen, en dat die nog kan worden aangepast zodat als ze groeien, ze er nog een paar jaar mee vooruit kunnen.
Deze kinderen moeten dus naar Mombasa komen om opgemeten te worden.
Ook hiervoor is geld voor transport nodig.

Ik ben van mening dat als je een rolstoel sponsort, ook het transport van ouder en kind hierbij hoort,
hiervoor zullen we dan ook zorgen.


Komende weken met de bush clinic rondes zullen we dus heel goed kijken wie er welke rolstoel nodig heeft, natuurlijk in overleg met het gehele team.

Maar als een paal staat boven water, dat het kindje van Rachel er in ieder geval 1 krijgt.
Indien nodig zullen wij dan zelf met hulp van onze Keniaanse vrienden de moeder met kind naar Mombasa halen om op te laten meten, dit zal dan in 1 van de weekenden moeten gebeuren.
Ik wil er zeker van zijn dat dit goed gaat, en zit er boven op, reken maar!!


Om af te sluiten nog een prijs overzicht van de rolstoelen:

Special seat, totaal op maat gemaakt 170 euro
Kinder rolstoel 150 euro
Tri cycle (3 wiel fiets) 150 euro

Rolstoel band 6 euro. koopje!
Ketting voor 3 wiel fiets 6 euro.


Rest mij nog om de sponsoren heel erg te bedanken voor de bijdragen.
Een groot deel zal op gaan aan de bijdrage in de te korte subsidies.

Er zullen dus veel!! rolstoelen aangeschaft kunnen worden door jullie gulle bijdragen!!!
Nu snappen jullie de betekenis van mijn bovenstaande tekst.

YOU KEEP THEM ROLLING!!



Lieve groet van Carla.

Zie meegestuurde foto's van de uit te geven rolstoelen.


















  • 08 Maart 2012 - 18:58

    Angela:

    Jeetje Carla, nog maar zo kort daar en al zoveel meegemaakt! Het is wel duidelijk dat jullie je niet zullen vervelen!
    Nu maar hopen dat alles op rolletjes
    zal verlopen!

    Groetjes,
    Angela

  • 09 Maart 2012 - 06:21

    Marcel:

    Wat voel je dan rijk als je dit zo meemaakt en beschamend dat wij dan zoveel weggooien. Ik herken dit wel een beetje.

    Marcel.

  • 09 Maart 2012 - 07:34

    Suze:

    Ha die Carla,

    Volgens mij barsten jullie van de energie ondanks de hitte. Komt zeker door de mangosmoothies. Geweldig wat je daar allemaal doet als een echte dynamo! Jullie verdienen een medaille.

    Groetjes, Suze

  • 09 Maart 2012 - 17:37

    Dorine:

    Gweldig wat jullie allemaal voorelkaar krijgen!!
    Hou wel een beetje siësta hè, op het heetst vd dag!

    Gr. Dorine.

  • 09 Maart 2012 - 18:22

    Pauline Schelling:

    Wat maken jullie veel positieve dingen mee, met name door jullie imzet en beleving. En wat belangrijk is het toch dat je ter plekke een netwerk hebt.
    Succes verder, beleef de cultuurverschillen en geniet van de vaak vrolijke, dankbare bevolking.
    Ik blijf jullie volgen.
    Vriendelijke groet, Pauline.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Naast mijn werk als operatie assistente wil ik iets meer betekenen voor de medemens. Mijn hart gaat uit naar gerichte hulp in Afrika, vooral om de gehandicapte kinderen een kans te geven op een beter leven.

Actief sinds 07 Feb. 2011
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 57802

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 23 Maart 2015

Mombasa 2015.

28 Januari 2014 - 06 Maart 2014

Mombasa 2014

03 Februari 2013 - 03 Maart 2013

Operatie Mombasa 2013.

07 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Bezoek A.P.D.K. Mombasa.

04 Maart 2012 - 02 April 2012

volonteren tijdens bush camps in Kenia.

Landen bezocht: