Heb je geld, dan heb je vrienden. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu Heb je geld, dan heb je vrienden. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

Heb je geld, dan heb je vrienden.

Door: CarlaSonder

Blijf op de hoogte en volg Carla

17 Februari 2011 | Kenia, Mombassa

Heb je geld dan heb je vrienden.

A hot day in Mombasa.
Om 6 uur op en na een snel ontbijtje weer met de Matatu naar het General Coast ziekenhuis.
Het heeft plaats voor 800 patienten , maar zo nodig dan kan dit opgerekt worden naar 1000.
Allemaal een beetje inschikken dus.
Vandaag de hele dag bij de orthopaedie gestaan, met Femurfracturen (kunschner pen),
Externe fixaties en k.draden.
Ik kon mijn hart weer ophalen omdat ik ook kon gaan instrumenteren.
De dames waarmee we stonden vonden het maar al te leuk, en we hadden veel tips voor ze.
Men weet er best veel, maar improviseren kunnen ze niet echt.
Ook is het een probleem met de voorraad van het instrumentarium.
Je moet wel goed nadenken voor je iets open maakt, veel voorraad is er niet, dus 4 fracturen geeft qua planning problemen.
Het was een lange dag erg warm maar wel heel leuk.
*Heb je geld dan heb je vrienden: men vind het zo leuk dat we er zijn omdat wij veel kunnen vertellen over onze kennis, de artsen vroegen al( ook anaesthesisten) of we niet nog meer collega’s hebben die hier willen komen volonteren, het bevalt ze nu al.
We zijn best kritisch maar op een opbouwende manier en ook kijkend naar de mogelijkheden en de onmogelijkheden.
Vliegen in de wond is heel normaal, ook wij wuiven ze na 2 dagen gewoon weg en kijken er niet meer raar van op.
Ook de anaesthesie boys zijn heel ge interesseert hoe wij het doen in Nederland bij hun vakgebied.

Het toiletteren was een hele belevenis op zich.
Ik dacht even een plasje te doen, maar dat viel vies tegen.
Eerst een zoektocht naar het toilet, toen geen electra en dus pikke donker, vervolgens op goed geluk hangen boven de pot, morgen nemen we dus onze koplampjes mee die we normaal gebruiken in de Bush.
Doorspoelen was er niet bij, want er was geen water.
Vervolgens proberen met een kannetje water door te spoelen, maar toen was het water dus op.De water supply is hier al dagen een groot probleem.
Er komt al dagen geen water uit de kraan vertelt men gelaten.
Het leger heeft vervolgens gezorgd dat het ziekenhuis 200 liter tanks krijgt die op het dak van iedere afdeling moeten worden geleegd in containers.
Echter het leiding werk bij de o.k is zo slecht, dat er door deze leidingen geen water komt.
Vervolgens dus wassen met kleine scheutjes water uit een fles.

Cidex gebruik is hier nog heel normaal, zuigslangen (rubber) zuigbuizen (plastic) en diathermie snoeren gaan hier in de cidex, om vervolgens af te spoelen met ringers lactaat of zout.
Al met al dus roeien met de riemen die je hebt.
Dus… als er nog meer avonturiers onder ons zijn, dan kunnen ze zich bij mij melden, je wordt hier met open armen ontvangen.
Natuurlijk voor niets, zelf supporten maar ooo zo welkom.
En…blackberries zijn hier normaal, mijn telefoon valt erbij in het niet, en Face book is hier erg in en er worden dan ook driftig email adressen uitgewisseld

Assante Sana Carla.

• 18 Februari 2011 - 05:55

Pat:

Oeps!

• 18 Februari 2011 - 18:56

Deborah:

Ik meld mij bij deze bij je aan!!

X