Het starten van een nieuw avontuur - Reisverslag uit Badhoevedorp, Nederland van Carla Sonder - WaarBenJij.nu Het starten van een nieuw avontuur - Reisverslag uit Badhoevedorp, Nederland van Carla Sonder - WaarBenJij.nu

Het starten van een nieuw avontuur

Door: CarlaSonder

Blijf op de hoogte en volg Carla

15 Januari 2012 | Nederland, Badhoevedorp

Lieve familie, vrienden en collega’s,

Als voorbereiding op mijn reis naar Kenia wil ik jullie een voorproefje
geven over de inhoud en bedoelingen van mijn reis.


Kama Unataka Kwenda Haraka, Kwenda Peke Yake.
Kzuri Kama Unataka, Kuja Hiyvo Kwa Pamoja.

Dit is een bekend Keniaans gezegde en heeft de volgende betekenis:

Als je snel wilt gaan, ga dan alleen.
Als je ver wilt komen, doe het dan samen.

Het idee van deze reis is een voortgang op die van vorig jaar.

De A.P.D.K. (www.apdk.org), is een Keniaanse stichting die er voor zorgt dat er zoveel mogelijk gehandicapte kinderen onder de 18 jaar worden gevonden in de binnenlanden rond Mombasa.
Deze kinderen worden dan gratis geopereerd.
Menig kind zal dan meer kansen krijgen in de Keniaanse maatschappij.

Er wordt iedere 5/6 weken dezelfde ronde gemaakt ruim om Mombasa heen, van bijna Nairobi tot aan de Tanzaniaanse grens.
Elke week een ander gebied, en na 5/6 weken begint de ronde weer opnieuw.
Tijdens deze rondes is het de bedoeling om via o.a scholen, dorps oudsten en community medewerkers zoveel mogelijk gehandicapte kinderen te vinden.
Velen liggen al jaren in lemen hutjes en worden niet aan de omgeving getoond omdat de ouders zich er voor schamen.
Het is nu juist de bedoeling dat met deze Bush Camp rondes de ouders worden aangespoord om de kinderen te laten helpen.

Het gaat dan vooral om:

• Clump Feets.

• Spina Bifida.

. Hydrocephalus.

• Misvormde lichaamsdelen, er
wordt in de hutjes gekookt
op open vuur, veel brand-
wonden met nare gevolgen.

• Schisis.

• Zwemvlies tenen en vingers.

• Te veel vingers, komt gek
genoeg veel voor.

• Misvormde ledematen door niet
behandelde slangen beten.

• En wat je verder tegen komt.

Dit heeft natuurlijk wel consequenties voor de ouders, er moet geld komen voor vervoer naar de screenings dagen in Mombasa en het vervoer als de kinderen geopereerd gaan worden.

Dit geld hebben de meeste ouders niet !! En het gaat om ongeveer 15 euro per kind.
Voor dit geld worden ze naar Mombasa gehaald.

Als het meerdere kinderen zijn uit 1 dorp, dan worden ze met een busje van de stichting gehaald.
Zo niet, dan met de Boda Boda en daarna de Matatu.
Met de Boda Boda (brommer) wordt men uit de binnenlanden naar de grote weg gebracht om vervolgens met de Matatu (klein busje) naar Mombasa te worden gebracht.

Onze voorgangsters Anneke en Hanneke hebben een transport fonds opgericht om dit voor elkaar te krijgen.
De mensen hebben het geld zelf niet en dan komt er anders niets van terecht.

Vorig jaar heb ik met eigen ogen kunnen zien dat men niet op komt dagen met de kinderen terwijl ze wel een afspraak hadden.
Bij de volgende bush camp ronde werd er gevraagd waarom men niet is gekomen, en een veel gehoord antwoord was, we hebben geen geld voor de bus.
Velen hebben echt geen geld en de kinderen lopen met vodden aan het lijf.

Als er wel wat geld is, wordt dit eerst besteed aan eten, logisch, want met 15 euro kun je een gezin wel een paar weken te eten geven, en dat is toch levensbehoefte nr.1.

Mij missie voor deze reis is om meer kinderen de kans te geven om verder te komen dan in een lemen hutje te liggen.
De mogelijkheden zijn er en die wil ik aangrijpen.

Na mijn terug keer vorig jaar hoorde ik vele malen, jammer dat je al weg was, ik had je willen helpen.

Dus bij dezen geef ik jullie vroegtijdig de kans, om met mij te proberen een mooi bedrag bijeen te krijgen.
Ter plaatse kan ik er veel mee doen.
Er zal nooit! Iemand zijn dat geld in de handen krijgt, het wordt gebruikt om directe hulp te geven.

Ik wil jullie enkele voorbeelden geven wat er met 15/20 euro kan worden gedaan.

Dit aan de hand van voorbeelden van vorig jaar, toen heb ik veel gesponsord.

*Kennen jullie het verhaal van Rachel nog, de jonge moeder met 3 kleine kinderen, 2 gehandicapt?
Het zwaar gehandicapte kind zat in een vieze ,aftanse
Te kleine rolstoel.
Dit heeft me toen erg aangegrepen en ik nam me voor
dat ik zou proberen om een rolstoel te kopen.
Dit wil ik nu graag voor elkaar krijgen.
Een op maat gemaakte rolstoel kost ca. 90/100 euro.
Ter illustratie voeg ik 2 foto’s toe, 1 van een kindje dat
Zo’n rolstoel had gekregen en die van het gehandicapte
kind van Rachel, zie het verschil !

Het zou een zegen zijn voor het kind en de moeder,
waardoor het kind ook makkelijker te vervoeren is.

* Onderweg adhoc veel medicijnen gekocht voor
dringende gevallen.


* De E.H.B.O doos in de Ambulance up to dat houden
tijdens de bush clinics.
Inhoud: Paracetamol, antibiotica, ontwormingskuren,
Anti malaria preparaten, cremes tegen schurft,
Pleisters, zwachtels, noem het maar op.

* Job, de man die epilepsie had en geen medicijnen meer
kreeg omdat de gratis verstrekking via de staat op was.
Wij kochten voor 2,40 voor 2 maanden Phenobarbital.

* Kunst en hulp middelen gekocht om gestrande bewoners
weer mobiel te krijgen.
Zie de foto van de man met de speciale fiets waarvan de
ketting ontbrak.

Zo iemand kun je toch niet laten staan voor 10 euro?
Het is er zo gort droog en zanderig, dat de ketting het
had begeven en hij van anderen afhankelijk was, en
anders niet meer voort kon.
* Te veel om op te noemen, steeds weer beland je weer in
andere bizarre situaties.

* Tevens kun je voor 15 euro een heel gezin een maand
te eten geven.
Een pakket met melkpoeder, rijst, pasta, maismeel, suiker en aanvullende artikelen zoals zeep, zakje
waspoeder etc kun je hier voor kopen.

Mijn reisschema is als volgt:

* 5 tot 11 maart in Mombasa en regio, op bezoek bij
bekenden en de operatie afdeling, en even
acclimatiseren.

* 12 tot 16 maart bush clinic in de Taita Taveta regio
dit strekt zich uit tussen Mombasa en bijna Nairobi.

* 19 tot 23 maart bush clinic in de Regio Kwale, tot aan
de Tanzaniaanse grens.

* 26 maart tot 30 maart bush clinic regio Mariakani,
noordelijk van Mombasa.

En dan 1 April weer terug naar Nederland.
We zullen de weekenden in Mombasa zijn en door de weeks op Bush clinic met overnachten daar waar een bed, teiltje en een jarrycan water voorhanden is.



Het is een heel verhaal geworden realiseer ik me.

Als mensen willen sponsoren in de vorm van geld,
Dan kan dit worden gestort op rek.nr 3376.53.712
(Rabobank) t.n.v. C.Sonder Badhoevedorp o.v.v. Mombasa.

!!! Let wel, laat niemand zich verplicht voelen!!!

Kleine spullen die ik mee kan nemen zijn b.v.
Ballonnen, kleurboekjes, potloden, stiften en
kleine knuffeltjes.
Kleding voor de kinderen indien nodig koop ik in Mombasa op de markt, scheelt me heel veel gewicht.

De eerste sponsoring is binnen in de vorm van
Spatbrillen voor de operatie afdeling van het General Coast Hospital waar ik vorig jaar een week heb gewerkt. En het vele hechtmateriaal dat jullie hebben gespaard voor me, dank hiervoor!!

En nog voor alle duidelijkheid, de reis en het verblijf bekostig ik zelf, dus het evt. sponsergeld zal enkel en alleen worden gebruikt voor de directe hulp.

Groet en blijf me volgen Carla.








  • 15 Januari 2012 - 17:02

    Marian Baake:

    Hoi Carla,

    Weer een hele planning! Inderdaad fijn om te weten wanneer je gaat en wat er nodig is. Ton en ik wensen je al vast een heel goede voorbereiding en hopen dat je veel geld binnenkrijgt! Het komt zeker weten goed terecht.
    Groetjes,
    Marian

  • 15 Januari 2012 - 18:18

    Hermien.:

    Mooi gezegde.....daarom gaan we samen. Hoop op veel gulle gevers :).

  • 18 Januari 2012 - 13:12

    Anneke:

    Beste Carla, hierbij kan ik je laten weten dat Hanneke en ik voor het door ons opgerichte transportfonds zoveel geld hebben opgehaald bij onze sponsoren, dat gedurende heel 2012 alle - daarvoor in aanmerking komende kinderen - geopereerd kunnen worden. Of dat nu in Mombasa is of in Kijabe (bij Nairobi). Is dat geen geweldig bericht? Succes bij het zoeken van sponsoren voor de rolstoelen en special seats. Dat is echt hard nodig. Veel kinderen kunnen niet naar school doordat ze geen rolstoel hebben. De rolstoelen kosten nu 14000 Ksh is ongeveer
    € 120,-- per stuk. Zet 'm op!!

  • 18 Januari 2012 - 23:30

    Alice Van Maanen:

    Hé Carla,

    Tof jôh! Ik wens je een hele fijne tijd en hoop dat je veel mensen kunt helpen.
    Ik blijf je volgen.
    Groeten, Alice

  • 25 Januari 2012 - 19:08

    Deb En Jan:

    Lieve Carla,

    Wat een onderneming gaat het weer worden! Ik kan niet wachten op je leuke verhalen. Om de mensen in Kenia te helpen hebben wij wat ook een donatie gedaan...

    Veel liefs Deborah en Jan

  • 09 Februari 2012 - 09:59

    Hans:

    Hoi Carla,

    Goed initiatief! Hele veel succes, en bij problemen gewoon 1818 bellen.

    Groet,

    hans

  • 12 Februari 2012 - 21:25

    Christine Carstens:

    goede aktie!
    Middels antonet las ik van je plannen. Veel succes en een donatie zal ik overmaken. Christine carstens WANhoofd AVL

  • 14 Februari 2012 - 11:12

    Ilona:

    Hoi Carla,
    heb met veel plezier je site bekeken. Veel succes met alle voorbereidingen!
    Groetjes Ilona.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

Naast mijn werk als operatie assistente wil ik iets meer betekenen voor de medemens. Mijn hart gaat uit naar gerichte hulp in Afrika, vooral om de gehandicapte kinderen een kans te geven op een beter leven.

Actief sinds 07 Feb. 2011
Verslag gelezen: 961
Totaal aantal bezoekers 57762

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 23 Maart 2015

Mombasa 2015.

28 Januari 2014 - 06 Maart 2014

Mombasa 2014

03 Februari 2013 - 03 Maart 2013

Operatie Mombasa 2013.

07 Oktober 2012 - 15 Oktober 2012

Bezoek A.P.D.K. Mombasa.

04 Maart 2012 - 02 April 2012

volonteren tijdens bush camps in Kenia.

Landen bezocht: